Starý most, nový primátor, ošúchaný scenár

Autor: Jaroslav Liptay | 25.3.2011 o 11:11 | (upravené 25.3.2011 o 11:19) Karma článku: 5,16 | Prečítané:  517x

        Na bratislavskej radnici medzi rituály nového primátora patrí hneď v začiatkoch volebného obdobia ubezpečenie občanov, že už v priebehu troch -štyroch rokov bude v Petržalke nejaká nová koľaj. Samozrejme po Starom moste. Voľakedy to boli trate rôznych typov metra alebo rýchlodráhy, Ďurkovský alebo Ftáčnik už „zápasia“ iba s električkou. Kratšou, dlhšou, rôzneho rozchodu a druhu vozňov.

Električka v Petržalke na historickej trati do ViedneElektrička v Petržalke na historickej trati do Viedneinternet

Je len škoda, že doteraz žiaden z primátorov, počnúc súdr. Martinákom, sa ani nepokúsil začať výstavbu cestnej tepny, ktorá bola (aj je ?!) naprojektovaná ako chrbtica Petržalky pozdĺž Chorvátskeho ramena. Vraj sa nestavala preto, že v osi tejto viacprúdovej komunikácie má byť metro ( ťažké, klasické, ľahké, rýchlodráha, električka...a pod.). Vari naozaj ? To iba kvôli tomu je mnohotisícová Petržalka mrzákom, ktorý „funguje“ pomocou bočných ulíc, na ktorých sa krútia a zvŕtajú autobusové spoje MHD ? Nuž hrozná vizitka pre dopravných expertov magistrátu, ktorí na „inom fronte“ dokázali viesť diaľnicu stredom mesta a ešte viac odrezali Petržalku od jeho jadra (centra). Najmä však „koncepčne“ vytvorili štupeľ v hrdle cestného obchvatu (Prístavný most). Štát tráp sa s „nultým okruhom“, hlavné mesto roky „realizuje“ nulové riešenie. Avšak je tu „primátorský hit“, akýsi zázračný „baypas“, ktorý cez Starý most vyrieši dopravný problém mesta na druhej strane Dunaja (sic!). Je to však naozaj tak ?

      Bratislava v trase Starého mosta potrebuje funkčný most najmä pre osobnú automobilovú dopravu. Tak bolo totiž mesto desaťročia budované, tomu zodpovedajú mnohými hodnotami (aj pamiatkovými) draho zaplatené nielen nábrežné trasy, ale aj Dostojevského rad a nadväzujúca Karadžičova. V trase Starého mosta je spomínaná (naprojektovaná) hlavná petržalská mestská tepna (trieda), ktorú raz tak či tak bude nutné postaviť. Ak by bola postavená už v začiatkoch výstavby „južného mesta“, ako velila logika, mohli desaťročia po nej premávať trolejbusy. V tom čase bola reálna aj rekonštrukcia Starého mosta tak, aby ešte nejakých 20-30 rokov prežil v primerane dobrom stave. Dnes je však isté, že most bude potrebné nielen odsunúť (rozobrať), no najmä „podvihnúť“ cca o 2 m podľa kritérií Dunajskej komisie vo veci dimenzie plavebného profilu. Keďže most je iba tak pevný, aká pevná je jeho najslabšia časť, potom každý konštruktér/projektant mostu by bol nezodpovedným hlupákom, ak by do mostnej konštrukcie vkladal staré železo. Dnes by sa síce ušetrili nejaké financie, no v konečnom dôsledku (s prepočtom na životnosť mostu) by takáto „rekonštrukcia„ vyšla neúmerne draho! Som presvedčený, že bude nevyhnutné projektovať a stavať nový most (s prípadným použitím niektorých pilierov), čo pár rokov potrvá. Tým sa začiatok dopravy „koľajou“ do Petržalky odkladá. Dúfam, že si je toho už vedomý tak magistrát, ako aj primátor ?!              

      Pripusťme však zázrak a splnenie volebných sľubov primátora: električka aspoň po Bosákovu ul. (neskôr do Janíkovho dvora?!) bude. Čo taká linka MHD vyrieši ? Nahradí jednu autobusovú linku? Bude to veľkokapacitná električka, alebo viacero súprav v častých intervaloch? Stane sa Šafárikovo námestie prestupovým uzlom? Má k tomu dimenzie, predpoklady? Alebo zapcháme električkami Staré mesto, keďže už na Kamennom námestí a následne ďalej nebude na križovatkách zabezpečená dostatočná priepustnosť? Aký vysoký bude násyp nájazdovej rampy/estakády na zdvihnutý nový Starý most pod oknami budovy Univerzity Komenského? Pamätá sa aj na estetické aspekty mestského prostredia, alebo budeme svedkami takého javu, aký desaťročia hyzdí priestory pred Dómom sv. Martina ?! 

      V plánovanom koridore na petržalskej strane má ísť električka poza bloky domov, teda obslúži pomerne málo ulíc. K jednotlivým zastávkam, pokiaľ má byť električka nosným prvkom MHD, bude potrebné cestujúcich dovážať kyvadlovou dopravou. No takýto scenár sa dal realizovať už viac ako 20 rokov. Koľaje sú dávno realitou, most nie je problémom, stačilo dostavať ďalšie nástupištia, kúpiť pár vhodných vlakových súprav a zosúladiť grafikon s vlakmi ŽSR. Konečne by sa dalo hovoriť o integrovanej doprave, zatiaľ sa „integrujú“ len cestovné lístky. Trasa vlakovej linky (ergo električky bežného rozchodu) by mohla byť napr. v trase: (Rajka) –Čunovo rázc. –Rusovce I. - Rusovce II. – Jarovce rázc. – Lúky I. – Lúky II. – Žst. Petržalka – Einsteinova – Bajkalská – Prievoz – Ružinov – Žst. Nové Mesto – Račianska - Hl. žst. – Patrónka (Žel. Studienka) – Lamač - Dúbravka – D.N. V. sídlisko – D.N.V Žst. – (Malacky). Iné linky by mohli na túto trať nadväzovať v určitých staniciach, premávajúc na trasách z Pezinka, Senca, Šamorína. Úprimne sa priznám, radšej pocestujem na Dolné hony 15 min. vlakom z Hlav. stanice, ako trolejbusom č. 201 takmer hodinu. Zatiaľ si však budem musieť počkať. Možno magistrát niekoľkokrát z titulu formálneho gesta vypne el. svetlo aby „zachránil planétu“, možno konečne začne zachraňovať aj Bratislavu ?!          

    

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?