Šokujúci zámer ?

Autor: Jaroslav Liptay | 20.7.2008 o 21:05 | Karma článku: 5,94 | Prečítané:  984x

       Nezodpovedné plány? Alebo „iba“ úprimný verbálny prešľap najväčšieho „diaľničníka“ (t.j. splnomocnenca vlády SR pre výstavbu diaľnic)? Ten totiž na margo obhajoby úsporného variantu estakády ponad Považskú Bystricu aj z hľadiska kvality architektonického riešenia povedal, že „Slovensko potrebuje diaľnice a nie nejaké architektonické skvosty“ (sic!).

Viadukt pri TelgárteViadukt pri TelgárteJ.Liptay, 2008

      Takáto konštrukcia v hľadaní úspor vo výstavbe našich diaľnic je však veľmi nebezpečná hneď z viacerých hľadísk. Vopred predpokladať, že kvalitné architektonické riešenie znamená vyššie finančné nároky na realizáciu stavby, je nezmyslom. Práve naopak, kvalitný projekt architektonického riešenia, získaný spravidla verejnou súťažou, býva v konečnom dôsledku najefektívnejším riešením. Možno nie vždy vo vstupných nákladoch, no kvalita riešenia vždy ovplyvní najmä budúcu prevádzku, čo v priebehu rokov môže znamenať miliónové úspory.

      Predovšetkým inžinierske diela zaznamenali v posledných desaťročiach výrazný pokrok nielen z hľadiska konštrukčného, no aj architektonického a výtvarného. Zrejme netreba chodiť  až do zahraničia, dobré príklady možno nájsť už aj u nás. Ak dnes Slovensko niečo potrebuje, tak sú to kvalitné architektonické riešenia, keďže tuctových a nevýrazných stavieb pribudlo v poslednom období neúrekom. Mnohé z nich zaostávajú aj za šedým priemerom bývalých desaťročí,„doktrínu" prezentovanú splnomocnencom vlády by nepredstihla ani päťročnicami vytýčená socialistická industrializácia. Čitatelia, ktorí aspoň čo-to precestovali po diaľniciach v Európe, mi určite dajú za pravdu, že mnohé trasy, mosty, tunely, estakády ich doslova nadchli. Pritom nebolo potrebné rútiť sa autom Kalábriou až k Mesine alebo prekonať údolie viaduktom Millau v južnom Francúzsku. Zámer šetriť na kvalite architektonických riešení ďalších úsekov našich diaľnic je tentoraz nezodpovednejší ako kedykoľvek doteraz. Výstavba diaľnic sa totiž dostáva do atraktívnych polôh Slovenska. Do Turca, Liptova, pod Vysoké Tatry, na Spiš. Absencia architektonického a výtvarného tvaru na jednoduchých úsekoch, tým viac na mostoch, viaduktoch, estakádach, by bola neodpustiteľnou chybou. Tak negramotne sa k dopravným (inžinierskym) stavbám nepristupovalo snáď nikdy. Stačí si všimnúť napr. železničné trate Banská Bystrica - Diviaky, Hronská Dúbrava - Horná Štubňa alebo trať „hladovou dolinou" Červená Skala - Margecany. Viadukty pri Telgárte sú stále pýchou medzi technickými dielami, jeden sa dokonca ocitol v propagačnej kampani nového loga VÚB (no spojitosť oblúkov s tvarom loga je dezinformáciou).

      Dúfam, že prezradenie kvality „koncepcie" vo výstavbe diaľnic si všimli aj zodpovední členovia a predstavitelia našich stavovských architektonických združení a komôr a pokúsia sa kompetentným predstaviteľom na ministerstvách dopravy a výstavby takéto „šetrenie" vytĺcť z hláv a z príslušných uznesení vlády. V záujme predísť hanbe a kultúrnym škodám.

                    

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Čelil Harabinovi aj Jankovskej, sudca Paluda zvrátil kauzu vraždy Kuciaka

Čelil Harabinovi, zlákala ho SaS. Neskôr to ľutoval.

Cynická obluda

Jeseň martýrov

Budú sa Fico, Kotleba, Harabin a spol. na jeseň nadchýňať nevídanou lojalitou svojho elektorátu?


Už ste čítali?